۱۳۸۷ دی ۲۷, جمعه

چرا سرطان زياد شده است؟


شاید شما هم با این نظریه موافقید که سرطان‌ها در کشور ما به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. پزشکان می‌گویند یکی از دلایل این افزایش، طولانی‌تر شدن عمر ما و بهبودی دستگاه‌های تشخیصی است. اما این همه، دلایل نیست. برای روشن‌تر شدن این موضوع سراغ یک سرطان‌شناس و فوق‌تخصص خون می‌رویم تا دلایل رشد سرطان را بهتر بشناسیم. شما نیز در گفتگوی ما با دکتر صفا نجفی، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران همراه شوید...

آقای دکتر، آیا سبک غذایی ما ایرانیان در افزایش سرطان موثر است؟
در گذشته‌های دور که نگهداری مواد غذایی در یخچال برای همه امکان‌پذیر نبود، مردم برای اینکه بتوانند غذایی را طولانی مدت نگه دارند اقدام به خشک کردن، نمک سود کردن، دودی کردن، نگهداری مواد غذایی در سرکه (به‌صورت انواع ترشی) می‌کردند. متاسفانه انجام این کارها هنوز هم در بعضی از مناطق ایران مانند استان سیستان، بلوچستان و استان گیلان و مازندران شایع است. امروزه ثابت شده است که این‌گونه مواد غذایی مشخصا شمار سرطان معده را افزایش می‌دهند. در کشورهای غربی با استفاده از غذاهای تازه یا نگهداری شده در یخچال به شدت از شمار این سرطان کاسته شده است. متاسفانه علایم بالینی سرطان معده خیلی شباهت به زخم معده معمولی دارد بنابراین اغلب بیماری دیر تشخیص داده می‌شود و متاسفانه هنگام تشخیص، بیماری پیش رفته و درمان آن بسیار مشکل است. درمان سرطان معده در مراحلی که عموما نزد پزشک می‌رسد شامل عمل جراحی و سپس شیمی درمانی و رادیوتراپی است و متاسفانه از این درما‌ن‌ها هم در این مرحله نتایج درخشانی نمی‌شود انتظار داشت.

از دیر باز در کشور ایران، موضوع سرطان مری جزو مشکلات فراروی وزارت بهداشت بوده است؟ در این مورد چه نظری دارید؟
بله، با نظرتان موافقم. در گذشته نه چندان دور این بیماری شایع‌ترین سرطان کشور ما بوده است. اینک هم در کشور مناطقی مانند استان گلستان وجود دارد که این سرطان با شیوع بالایی در آن دیده می‌شود. این بیماری هم مانند تمام سرطان‌های دستگاه گوارش متاسفانه دیر تشخیص داده می‌شود. مصرف غذاهای نگهداری شده به‌صورت دودی کردن، شورسازی، ترشی و... مانند سرطان معده، مصرف دخانیات و تریاک و حضور بعضی عناصر در خاک منطقه (نیترات‌ها) در ایجاد سرطان دخیل شناخته شده است. بیشتر بیماران با ناتوانی در بلع مواد سفت مراجعه می‌کنند که متاسفانه در این مرحله درمان بیماری بسیار سخت و نتایج درمان کاملا مایوس کننده است ولی به همت والای همکاران اینک در مناطق با شیوع بالا مانند استان گلستان اقدام به آندوسکوپی‌های مکرر از افراد سالم و شناخت بیماری در مراحل اولیه شده است.


چه توصیه‌هایی برای افراد در معرض خطر دارید؟
در مناطقی که طرح‌های بیماریابی فعال دارد حتما به این مراکز به‌طور مرتب مراجعه کنیم. در بقیه مناطق هر علامت گوارشی (بی‌اشتهایی، درد بالای شکم، ترش کردن مکرر) را جدی بگیریم به خصوص اگر سن بالای 40 سال داریم، به پزشک مراجعه کنیم.

از سرطان‌های شایع دیگر می‌توان به سرطان‌ روده‌بزرگ اشاره کرد این سرطان چگونه بروز می‌کند؟
بله. سرطان کولون، شایع‌ترین کانسر دستگاه گوارش در کشورهای غربی است. طبق گزارشات وزارت بهداشت کشور شیوع این کانسر در ایران رو به افزایش است. در کشورهای غربی در دو دهه قبل مصرف گوشت و لبنیات شیوع خیلی زیادی داشته است. این مواد غذایی باکتری‌های نرمال روده بزرگ را طوری تغییر می‌دهند که باکتری‌های جدید مواد سرطان‌زا ایجاد می‌کنند. به همین دلیل در کشورهای غربی در ده سال گذشته تبلیغات زیادی برضد خوردن گوشت قرمز و لبنیات صورت گرفته است و همه مردم را به سمت مصرف سبزی‌های تازه و فیبرهای غذایی راهنمایی می‌کنند. متاسفانه در کشور ما به تازگی مردم به طرف غذاهای غربی گرایش یافته‌اند و برای مثال به جای قرمه سبزی، استیک می‌خورند. این نوع غذا خوردن از دلایلی است که شیوع کانسر کولون را در کشور بالاتر می‌برد چون قطر روده بزرگ به خصوص در قسمت‌های بالایی بزرگ است. متاسفانه علایم توده دیررس است ولی داشتن هر علامتی از روده بزرگ به خصوص تغییر اجابت مزاج، دیدن خون روشن در مدفوع، حضور بواسیر یا شقاق در مقعد، باید جدی گرفته شود.

چه کار کنیم که کمتر سرطان بگیریم؟
باز مانند همیشه از سبزیجات و میوه‌جات به مقدار زیاد استفاده کنیم، سیگار و مخدر را کنار بگذاریم و مواد غذایی را تازه مصرف کنیم و از مصرف اشکال دودی، شور و ترشی خودداری کنیم.

چه کنیم که بیماری را زود تشخیص دهیم؟
در مناطق با بروز بالا به پایگاه‌های بهداشتی مراجعه کنیم و به محض ایجاد علامت بلع مشکل‌دار به متخصص داخلی یا فوق‌تخصص گوارش مراجعه کنیم.

منبع: salamatiran.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر