۱۳۸۷ دی ۲۷, جمعه

پیشگیری از سرماخوردگی با افزایش قدرت ایمنی بدن


خود را برای فصل سرما اماده كنید

بهترین و طبیعی‌ترین راه مقابله با سرما خوردگی ورزش كردن مداوم و افزایش قدرت ایمنی بدن است. دستان خود را مكررا با آب و صابون و در طول روز حداقل دوبار صورت خود را بشوئید. همچنین ناحیه گردن و كمر خود را از سرما محافظت كنید زیرا كه سرما بیشتر به این مناطق نفوذ می‌كند. راهكارهایی در زیر امده كه شما را به داشتن بدن قوی كمك می‌كند.

1. استراحت كنید

مطالعات نشان داده كه حدود 60 درصد از قدرت ایمنی بدن تحت تاثیرحداقل سه شب بی‌خوابی یا بد‌خوابی متوالی ضعیف می‌شود. سعی كنید در طول شب حداقل 8 ساعت خواب كافی داشته‌باشید.

2. استرس را كاهش دهید

به كمك یوگا یا تای چی استرس خود را كم كنید.

3. گوجه فرنگی شیرین و قارچ بخورید

این سبزیها باعث بهسازی ایمنی بدن شما می‌شوند. گو‌جه فرنگی شیرین به نسبت هویج حاوی مقادیر زیادی ویتامین c و بتاكاروتن است همچنین سرشار از ماده ای به نام DHEA می‌باشد كه در افزایش قدرت ایمنی بدن موثر است. قارچهای خاصی مثل شیتاك میاتاك و ریشی سرشار از پلی ساكاریدها، استرول، كومارین، ویتامینها، مواد معدنی و امینو اسیدها هستند كه در افزایش قدرت ایمنی بدن نقش موثری دارند.

4. استفاده از گیاهان دارویی

از گیاهان دارویی و ادویه‌جات به خصوص سیر، زنجفیل، گشنیز و مرزنجوش استفاده كنید.

5. استرالاگس قوی ترین گیاه (Astralagus)

از 2000 سال پیش در اسیا از استرالاگس برای جلوگیری از سرماخوردگی و انفلوانزا استفاده می‌كردند. این گیاه بدن را برای ترشح اینترفرون كه نوعی پروتئین بسیار قوی بدن برای مقابله با ویروسهاست تحریك می‌كند.

6. بدن را گرم نگه دارید

در طب چینی كمر به عنوان مخزن انرژی بدن شناخته شده است. سعی كنید كمر خود را همیشه گرم نگه دارید و از گرما و سرمای شدید محافظت كنید. یك راه خوب برای برگرداندن انرژی استفاده از كیسه آب گرم است. همچنین می‌توانید از محلولهای گیاهی استفاده كنید.

روشهای طبیعی برای درمان سرماخوردگی و انفلوانزا

اگر كار از كار گذشته و شما همچنان از ابریزش‌ بینی سردرد و تب ناشی از سرماخوردگی و انفلوانزا رنج می‌برید راه كارهای زیر می‌تواند به بهتر شدن شما كمك كند.

• زمانی كه اولین علائم سرماخوردگی پیدا شد چای مرزنجش و مو سیر و مقادیر زیادی مایعات بنوشید.

• كم خوردن و نخوردن در زمان سرماخوردگی خوب است. زیرا كه پر خوری هم باعث بهبودی نمی‌شود. در كل بهتر است كه تا انجایی كه می‌توانید از خوردن غذاهای جامد بپرهیزید تا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف‌تر نشود اما تا انجایی كه می‌توانید از غذاهای مایع و ولرم مثل انواع سوپها، حلیم، چای و ... استفاده كنید.

• تا انجایی كه می‌توانید استراحت كنید و از فعالیتهای فیزیكی بپرهیزید. زمانی كه سرما می‌خورید تحرك كردن انرژی ضروری بدن را كه برای مقابله با میكروبهاست از بین می‌برد.

• مصرف روزانه بیش از 50 میلی گرم روی به كاهش علائم سرماخوردگی كمك می‌كند.

• استشمام و یا بخور دادن گیاهانی مثل اوكالیپتوس، مرزنجوش و لاوندر(lavender) كه انتی باكتریال و انتی ویروس و ضد احتقانهای قوی هستند بسیار موثر است.

• گیاهانی همچون امین الدوله، ریشه گیاه بابا ادم، دانه زردالو و ریشه توت نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفیدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر