۱۳۸۸ مهر ۲۴, جمعه

راز جوانی کشف شد؟!


همه ی افراد دوست دارند که صورت و چهره شان شادابی و جوانی خود را حفظ کند،چطور چنین گفته ای تحقق می یابد؟


افرادی كه در یك برنامه ورزشی منظم و طبق اصول علمی شركت می كنند،بیش از دیگران احساس جوانی می كنند.
به گفته پژوهشگران دانشگاه میوكلنیك:ورزش منظم خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن نظیر دیابت،بیماری های قلبی - عروقی و پرفشاری خون را كاهش می دهد و باعث افزایش طول عمر و بهبود كیفت زندگی افراد می شود.
به گفته كارشناسان:شركت كردن در یك برنامه ورزشی هوازی به میزان 3 تا 5 بار در هفته،به مدت 30 دقیقه در هر جلسه به همراه ورزش های مقاومتی نظیر كار با وزنه به میزان 2 تا 3 بار درهفته،هر بار 20 دقیقه به همراه ورزش های كششی به منظور افزایش انعطاف پذیری عضلات تاثیر چشمگیری در ایجاد احساس جوان ماندن افراد دارد.

راههای ساده ای برای برطرف کردن نفخ


اگر دچار نفخ می شوید ، این مقاله را بخوانید. زیرا نفخ را می توان با توصیه های ساده و بدون خوردن دارو درمان کرد.



* سراغ موز بروید
موز یک منبع طبیعی پتاسیم و یک میوه مغذی است که تعادل بین مایعات بدن را برقرار می کند.البته فقط موز این طور نیست.زردآلو، انبه، و کشمش منبع غنی از پتاسیم هستند.سعی کنید روزانه 5 گرم پتاسیم مصرف کنید.ماده مغذی دیگری که هر روز در رژیم غذاییتان یا به عنوان مکمل غذایی می توانید مصرف کنید 300 تا 400 میلی گرم منیزیوم ( مثل سبزیجات سبز رنگ، آجیل) و 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم( مثل آب پرتقال و ماست)است. مقدار مناسبی از هر کدام از اینها می تواند نفختان را برطرف کند.

* مواد گیاهی مصرف کنید
بعضی از غذاها و گیاهان هضم غذا را بهتر می کند مانند ماست،سرشار از فیبر،برنج قهوه ای،کلم و آب قره قاط. زنجبیل و قاصدک مدر هستند.هر دوی این گیاه را می توانید در چایتان بریزید و با این جوشانده خودتان را لاغر کنید.


* نمک را قدغن کنید
مصرف زیاد نمک نه تنها مایعات بدن را از دست نمی دهد بلکه در بدن نگه می دارد.خوراکی هایی که سدیم بالایی دارند مثل هات داگ،زیتون،آجیل شور،خیارشور یا ترشی،و غذاهای فریز شده را از لیست غذایتان حذف کنید. مراقب مصرف سس سویا،سس کچاپ، انواع پنیرها و گوشت ها باشید.


* شکر را از قلم بیندازید
شکر زیاد انسولین بدنتان را بالا می برد،و باعث می شود بدنتان نتواند سدیم را دفع کند.از خوراکی های شیرین مثل غلات شیرین،کیک ها،کلوچه ها،بستنی ها، و خوراکی هایی که دارای مواد قندی بالایی هستند مثل شربت ذرت و لیموناد پرهیز کنید.


* کم خوری نکنید
البته رژیم کم کالری به کم کردن وزنتان کمک می کند اما بدنتان کالری زیادی را مصرف می کند و باعث می شود بدنتان آب زیادی تولید کند.کمتر از 1200 کالری در روز نخورید. این مقدار کالری شامل پروتئین،یک ماده مغذی مهم در رژیمهای کم کالری است که به کم کردن آب بدنتان کمک میکند.


* تحرکتان را زیاد کنید
سیستم لنفاوی نمی تواند آب های اضافی بدن را بدون تحرک داشتن در خارج از بافت ها خشک کند. در هفته 4 بار ورزش کنید تا آب اضافی بدنتان از طریق عرق کردن و نفس کشیدن کم شود.


* الکل زیاد مصرف نکنید
الکل در ابتدا ادرار آور است،و باعث از دست دادن آب اضافی بدنتان می شود.اما این کم کردن آب اضافی بدن منجر به کم آبی بدنتان می شود و باعث می شود بدنتان آب های اضافی را در خودش نگه دارد.


* شنا کنید
شنا کنید.برای اینکه به این نتیجه برسید، بعضی از کارها و تمریناتتان را در استخر انجام دهید.


* مایعات زیاد بخورید
خوردن آب زیاد به مقدار 8 تا 10 لیوان در هر روز نمک و مایعات بدن را خارج می کند.یک بدن با حجم مناسبی از آب بدنی است که مقدار کمی آب را در خود نگه دارد.


* وعده های غذاییتان را در روز پخش کنید
به جای 3 وعده غذای سنگین، 5 یا 6 وعده غذای سبک بخورید.لقمه های کوچک یا نوشیدنی های سبک با فواصل زمانی مناسب به شما انرژی می دهد و آب بدنتان را تنظیم می کند همچنین از آب زیادی در بافت ها که با خوردن غذاهای سنگین حاصل می شود جلوگیری می کند.


* خوراکی های طبیعی را انتخاب کنید
خوراکی های کنسرو شده و بسته بندی شده حتی کنسرو مارچوبه که ظاهرا سالم به نظر می رسد بیشتر از آنچه که نیاز دارید به شما سدیم می دهد. از غذاهای کنسرو شده و حبوبات بسته بندی شده طعم دار پرهیز کنید. میوه، سبزیجات و حبوبات تازه را جایگزین کنید.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

غذاهای ضد استرس را می شناسید؟


راه های زیادی برای مقابله با استرس و فشار عصبی وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از مواد غذایی است که در کنترل استرس نقش مهمی به عهده دارند.

تحقیقات ثابت کرده است که فشار عصبی نه تنها باعث تغییرات خلقی می شود،بلکه باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری ها،از سرماخوردگی ساده گرفته تا بیماری های قلبی عروقی نیز می گردد.
غذاها می توانند از راه های مختلفی بر میزان استرس تاثیر بگذارند؛مثلا بعضی غذاها باعث کاهش سطح سروتونین (ماده شیمیایی که در مغز باعث ایجاد آرامش می شود) در خون میشوند. بعضی غذاهای دیگر باعث کاهش سطح هورمون های کورتیزول و آدرنالین (هورمون هایی که در بدن باعث ایجاد استرس می شوند) می گردند. همچنین بعضی غذاها نیز با تقویت سیستم ایمنی و کاهش فشار خون ، بدن را از عوارض استرس در امان نگه می دارند.

مواد غذایی ضد استرس:
* کربو هیدراتها:
تمام کربوهیدرات ها در مغز باعث افزایش ترشح سروتونین(Serotonin) می شوند.برای این که میزان سروتونین در خون بالا بماند،بهتر است از مواد غذایی دارای کربوهیدرات های پیچیده که به کندی هضم می شوند، استفاده کنید.بعضی از این مواد غذایی شامل حبوبات،نان، ماکارونی و غلات می باشند.


* مرکبات:
ویتامین C موجود در مرکبات می تواند سطح هورمون ایجاد کننده استرس را پایین آورده و همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.


*اسفناج:
اسفناج دارای مقادیر قابل توجهی منیزیم است که در تعدیل سطح کورتیزول(Cortisol) خون بسیار موثر است.سطوح پایین منیزیم در خون باعث افزایش سردردو خستگی ناشی از استرس می شود.


* روغن ماهی:
اسید چرب امگا 3 وجود در روغن ماهی باعث جلوگیری از افزایش هورمون های ایجاد کننده استرس و همچنین محافظت در برابر بیماری های قلبی - عروقی می شود.

چای:
تحقیقات ثابت کرده است که افرادی که روزانه چای می نوشند،نسبت به افرادی که چای نمی نوشند، به مراتب احساس آرامش بیشتری دارند و سطح هورمون کورتیزول آن ها در شرایط استرس زا پایین تر است.در مقابل قهوه برعکس عمل می کند و باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول در خون می شود.


* پسته :
هورمون آدرنالین(Adrenaline) در شرایط استرس زا،باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می شود. خوردن روزانه مقداری پسته باعث کنترل میزان ترشح این هورمون می شود.


* آووکادو :
یکی از بهترین راه ها برای کاهش فشار خون ،دریافت مقادیر کافی پتاسیم از مواد غذایی است.میوه آووکادو سرشار از پتاسیم است.


* بادام :
سرشار از ویتامین های مورد نیاز بدن است. ویتامین E موجود در بادام باعث تقویت سیستم ایمنی و ویتامینB موجود در آن باعث تقویت بدن در مقابله با شرایط استرس زا می شود.

* سبزیجات خام :
جویدن سبزیجات ترد مانند هویج و کرفس از طریق مکانیکی باعث کاهش عادت به هم فشردن دندان هادر نتیجه استرس می شوند.


* شیر :
کلسیم موجود در شیر باعث کاهش اسپاسم عضلانی و ایجاد آرامش در بدن می شود.

10 روش ساده برای کوچک کردن شکم


برای مسطح کردن شکمتان از نکات ساده ای که می توانید آنها را در زندگی روزمره تان بگنجانید گرفته تا انجام ورزشهایی در منزل،به شما توصیه شده است.

این ده پیشنهاد را دنبال کنید و شکمتان را تخت و مسطح ببینید:
1. یک کاسه تمشک بخورید:
فیبر موجود در تمشک از یبوست که باعث بزرگ شدن شکمتان مانند یک بالون می شود جلوگیری میکند .

2. مقدار زیادی آب بنوشید:
آب فقط حجم معده را پر کرده و عاری از کالری است همچنین باعث می شود سوخت و ساز بدنتان در حرکت باشد.


3. نوشابه را از قلم بیندازید:
مطمئنا نوشابه چاق کننده نیست اما مملو از کالری است.نوشابه همچنین سطح کورتیزول( هورمون استرس که به ذخیره شدن چربی در شکمتان کمک می کند) را بالا می برد.


4. صاف بنشینید:
قوز کردن به سمت جلو باعث بزرگ به نظر رسیدن شکمتان می شود.برای اینکه لاغر شوید ماهیچه های شکمتان را سفت و محکم کنید،شانه هایتان را به عقب ببرید،بدن خود را به سمت بالا بکشید،و پشتتان را برخلاف صندلی به سمت عقب پایین بیاورید.


5. باغبانی کنید:
خم شدن،بلند شدن،چرخیدن به شکل دادن کمرتان کمک کرده و در ساعت 350 کالری می سوزانید.


6. رانهایتان را تکان دهید:
تکان دادن رانها به اندازه باغبانی و درخت کاری کردن کالری می سوزاند.


7. روی چمن زمین گلف تمرین کنید:
کندن گودالی برای توپهای گلف برای شما مانند یک پیاده روی می ماند.توپ را محکم بزنید و شکمتان را سفت کنید.


8. پاهایتان را بلند کنید:
عضله های قسمت بالای شکمتان را با بالا آوردن پاهایتان از سطح زمین منقبض کنید.به پشت دراز بکشید و پاهایتان را روی صندلی یا تخت تکیه دهید.آرام بچرخید،سر و شانه هایتان را بالا ببرید و پشتتان را از سطح زمین بالا بگیرید سپس آرام پایین بیاورید.این کار را 10 تا 12 بار 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.


9. حالا عکس حالت قبلی را انجام دهید:
برای کوچک کردن شکمتان از زوایای مختلف،روی زمین به پهلو دراز بکشید و روی بازوهایتان تکیه کنید، پا بزنید(نرمش دوچرخه) و پاها و زانوهایتان را به صورت 90 درجه خم کنید.ماهیچه های شکمتان را منقبض کنید و پشتتان را روی زمین فشار دهید،رانهایتان را تا 2 الی 4 اینچ از سطح زمین بالا ببرید.چند لحظه مکث کنید سپس پاهایتان را پایین بیاورید.این نرمش را 10 الی 12 بار به مدت 2 یا 3 بار در هفته انجام دهید.


10. عمل انقباض را قطع کنید:
برای اینکه ماهیچه های قمست کمرتان هم کوچک شود به پشت دراز بکشید در حالی که زانوهایتان را خم کرده اید و پایتان روی زمین است.قوزک پای راستتان را روی زانوی چپتان قرار دهید و دستتان را پشت سرتان،و آرنجتان به بیرون می آید.سر و کمرتان را بالا بگیرید،بچرخید و شانه چتان را به سمت زانوی راستتان بیاورید.چند لحظه مکث کنید سپس به آرامی پایین بیاورید.این حرکت را 10 الی 12 بار تکرار کنید سپس با طرف بعدیتان این حرکت را امتحان کنید.این حرکت را 2 الی 3 بار در هفته انجام دهید.

میوه ای علیه چربی و فشار خون


اگر دچار چربی و فشارخون بالا هستید از خوردن این میوه غافل نشوید،زیرا میوه ای بسیار مفید می باشد .

خرمالو،میوه پاییزی با طعم گسش حاوی مقادیر قابل توجهی پتاسیم و منیزیم است كه به کاهش چربی و فشار خون كمك می‌كند.
از سویی دیگر وجود مقدار زیادی فیبر،آنتی‌اکسیدانت و ویتامین C،‌خرمالو را در فهرست میوه‌های ضد سرطان جای داده است.
این در حالی است كه هر ۱۰۰ گرم خرمالو، ۸۰ کیلو کالری انرژی،‌ ۱۹ گرم قند و ۷۹ گرم آب دارد.
هرچند برخی از افراد هنگام خوردن خرمالو پوست آن را جدا می‌كنند،كارشناسان توصیه می‌كنند كه این میوه به همراه پوستش مصرف شود زیرا بسیاری از خواص خرمالو در پوست آن است. البته بیماران دیابتی باید در مورد مصرف خرمالو با پزشك خود مشورت كنند.